STEM - навчання

Весняний STEM - тиждень 2025

Об'єкт дослідження - верба


7 клас 

STEM – дослідження

Тема. "Дослідження кількості квіток в чоловічих і жіночих суцвітях верби" козячої"

Мета: Дослідити морфологічні особливості квіток чоловічих і жіночих суцвіть"

Теоретична частина

Кількість квіток у чоловічому та жіночому суцвіттях верби козячої (Salix caprea) є значною, але точну кількість визначити складно без детального вивчення конкретних сережок. Однак, існують деякі загальні відомості:

Чоловічі суцвіття (сережки):

·                Містять багато квіток, розташованих дуже щільно вздовж осі суцвіття.

·                Зазвичай мають більш пухнастий вигляд завдяки численним тичинкам з жовтими пиляками.

·                За деякими даними, чоловічі сережки верби козячої можуть містити 200-300 квіток.

Жіночі суцвіття (сережки):

·                Також містять багато квіток, хоча вони можуть виглядати менш щільними, ніж чоловічі.

·                Кожна жіноча квітка має одну маточку.

·                Кількість квіток у жіночих сережках верби козячої може становити приблизно 100-200 квіток.

Отже, обидва типи суцвіть верби козячої характеризуються великою кількістю квіток, що сприяє ефективному запиленню. Чоловічі сережки, як правило, мають трохи більше квіток, ніж жіночі.

 8 клас 

STEM – дослідження

Тема. "Значення дубильних речовин кори верби в житті людини".

Мета: з'ясувати хімічну природу танінів, що містяться в корі верби; практично досліди дубильні властивості танінів; визначити практичне застосування танінів в житті людини.

Теоретична частина.

В корі верби містяться - таніни, також відомі як дубильні речовини або таніди, є складною групою природних поліфенольних сполук рослинного походження. Вони характеризуються кількома важливими властивостями:

•         В'яжучий смак: Таніни мають характерний терпкий, в'язкий смак, який відчувається як сухість у роті. Цей ефект зумовлений їхньою здатністю зв'язуватися з білками слини.

•         Дубильні властивості: Назва "дубильні речовини" походить від їхньої здатності утворювати міцні сполуки з білками, а також з іншими макромолекулами, такими як полісахариди. Ця властивість використовується у дубленні шкіри, де таніни роблять шкіру міцнішою та стійкішою до розкладання.

•         Розчинність: Таніни добре розчиняються у воді та спирті.

•         Антиоксидантні властивості: Багато танінів є потужними антиоксидантами, які можуть захищати клітини від пошкодження вільними радикалами.

•         Антисептичні та протизапальні властивості: Деякі таніни мають антимікробну та протизапальну дію.

Практична частина

1.    Невеликий шматочок сирої шкіри (можна взяти залишки від шкіряних виробів, необробленої шкіри).

2.    Міцний водний настій кори верби козячої (приготований заздалегідь).

3.    Склянка або невелика ємність.

4.    Чиста вода (контроль).

Хід роботи.

Покладіть шматочок сирої шкіри в склянку з настоєм кори верби.

В іншу склянку з чистою водою покладіть інший, ідентичний шматочок сирої шкіри (контроль). Залиште обидві склянки на кілька днів (спостерігаючи за змінами). Спостереження та пояснення (через кілька днів): шкіра в настої кори верби стане твердішою та менш схильною до розкладання порівняно зі шкірою у воді. Також може спостерігатися зміна кольору шкіри на темніший.

Висновок: таніни зв'язуються з білками шкіри (колагеном), роблячи її більш стійкою до дії мікроорганізмів та хімічних речовин. Це і є процес дублення.

9 клас 

STEM – дослідження

Тема. "Властивості дубильних речовин (танінів) кори верби".

Мета: з'ясувати хімічну природу дубильних речовин кори верби; експериментально дослідити важливі властивості кори верби.

Теоретична частина

Таніни, також відомі як дубильні речовини або таніди, є складною групою природних поліфенольних сполук рослинного походження. Вони характеризуються кількома важливими властивостями:

·                В'яжучий смак: Таніни мають характерний терпкий, в'язкий смак, який відчувається як сухість у роті. Цей ефект зумовлений їхньою здатністю зв'язуватися з білками слини.

·                Дубильні властивості: Назва "дубильні речовини" походить від їхньої здатності утворювати міцні сполуки з білками, а також з іншими макромолекулами, такими як полісахариди. Ця властивість використовується у дубленні шкіри, де таніни роблять шкіру міцнішою та стійкішою до розкладання.

·                Розчинність: Таніни добре розчиняються у воді та спирті.

·                Антиоксидантні властивості: Багато танінів є потужними антиоксидантами, які можуть захищати клітини від пошкодження вільними радикалами.

·                Антисептичні та протизапальні властивості: Деякі таніни мають антимікробну та протизапальну дію.

Де містяться таніни?

Таніни широко поширені в рослинному світі. Особливо високий їх вміст у:

·                Шкірці, насінні та стеблах винограду: Саме тому червоні вина, які контактують зі шкіркою під час ферментації, багаті на таніни.

·                Чайному листі: Таніни відповідають за терпкість чаю.

·                Кавових зернах.

·                Кора дерев (дуба, акації тощо).

·                Плоди (хурма, гранат).

·                Горіхи.

·                Бобові.

Застосування танінів:

Завдяки своїм різноманітним властивостям, таніни мають широке застосування:

·                Харчова промисловість:

o        У виноробстві для надання вину структури, терпкості, стабілізації кольору та продовження терміну зберігання.

o        У виробництві чаю та кави для формування смаку.

o        Як барвник (харчова добавка E181).

o        Для надання терпкого смаку напоям.

·                Фармацевтика:

o        У препаратах для лікування діареї, опіків, кровоточивості ясен завдяки в'яжучим та антисептичним властивостям.

o        У складі мазей для лікування дерматологічних проблем.

o        Як природні антиоксиданти.

·                Косметологія:

o        Входять до складу засобів для догляду за шкірою завдяки антисептичним та антиоксидантним властивостям, особливо для жирної шкіри та боротьби з акне.

o        У засобах для зміцнення волосся.

·                Текстильна промисловість:

o        Для дублення шкіри та хутра.

o        Як протрава при фарбуванні текстильних волокон.

·                Виробництво чорнила.

·                У техніці:

o        У складі танінових перетворювачів іржі.

o        У виробництві деяких видів клею для деревообробки.

Отже, таніни – це важлива група природних сполук, які відіграють значну роль у смаку багатьох рослинних продуктів, а також мають цінне застосування в різних галузях промисловості та медицини.

Практична частина

1. Виявлення танінів у рослинних матеріалах:

Матеріали:

Подрібнені зразки різних рослинних матеріалів (чайний лист, кора дуба, кора верби)

Вода.

Пробірки.

Розчин залізоамонієвих галунів (або розчин хлориду заліза (III)).

Проведення:

Залийте невелику кількість кожного рослинного матеріалу гарячою водою в окремих пробірках.

Дайте настоятися протягом 10-15 хвилин.

Відфільтруйте або обережно злийте рідину з кожної пробірки в інші чисті пробірки.

До кожної отриманої витяжки додайте кілька крапель розчину залізоамонієвих галунів (або хлориду заліза (III)).

Спостереження та пояснення:

Поява синьо-чорного або зелено-чорного забарвлення свідчить про наявність танінів.

Таніни утворюють кольорові комплекси з іонами заліза. Порівняйте інтенсивність забарвлення в різних витяжках, щоб оцінити відносний вміст танінів.

2. Взаємодія танінів з білками (денатурація білків):

Матеріали:

Розчин яєчного білка (розведений водою).

Витяжка з рослинного матеріалу, багатого на таніни (наприклад, міцний чай або відвар кори дуба, верби).

Пробірки.

Проведення:

Налийте в одну пробірку розчин яєчного білка.

Додайте до розчину білка невелику кількість витяжки, що містить таніни.

Обережно перемішайте.

Спостереження та пояснення:

Утворення каламуті або осаду свідчить про взаємодію танінів з білками.

Поясніть, що таніни здатні зв'язуватися з білками, змінюючи їх структуру (денатурація), що призводить до випадання в осад. Ця властивість танінів лежить в основі їх в'яжучої дії.

3. Дослідження в'яжучої дії танінів (якісне порівняння):

Матеріали:

Розчини різних концентрацій танінів (можна приготувати з чайного екстракту).

Язик учнів (обережно!).

Проведення:

Запропонуйте учням обережно спробувати на смак (лише кінчиком язика) розчини з різною концентрацією танінів.

Спостереження та пояснення:

Учні відчують характерний в'яжучий смак.

Порівняйте інтенсивність в'яжучого відчуття залежно від концентрації танінів. В'яжучий смак зумовлений взаємодією танінів з білками слизової оболонки рота. 

10 клас 
STEM – дослідження
Тема. "Верба у ландшафтному дизайні"
Мета: використовуючи екологічні особливості верби і її сортову різноманітність створити ландшафтні проєкти, користуючись інтерактивні додатки.

11 клас 
STEM – дослідження
Тема. "Критерії видів роду верба"
Мета:Дати характеристики критеріїв видів (морфологічний, географічний, екологічний) роду верба. 


Елементи STEM, STEAM на уроках 2024

STEAM – підхід у навчанні на уроках біології в 8 - х класах (18.01). Ми формували нові навички: робота в команді, захист своєї думки, просування продукту за допомогою принципів дизайну. Наші моделі, клітин кістки, м’язів, суглобів та скелету, вражають креативністю, поєднують науку та творчість.
Ми продовжуємо STEMити на уроках біології в 9 класі (09.01.). Об'єкт дослідження - клітина. Предмет дослідження - поділ клітин. Ми змоделювали мітоз і мейоз та порівняли ці процеси за допомогою прийому діаграми ВЕННА. Цікаве попереду!

Осінній STEM- тиждень 2023

Професії майбутнього покоління STEM

(природничі науки)

XXI століття є століттям біології! Тому з'ясуйте "Професії майбутнього покоління STEM", що допоможуть вам стати спеціалістами в високотехнологічних галузях. Розмістіть інформацію за планом: 1. Назва професії 2. Які ІНТЕРЕСИ, ЗДІБНОСТІ І ЯКОСТІ потребує професія?

3. Практичне застосування.


ІНТЕГРОВАНИЙ ПІДХІД У ПРИРОДНИЧІЙ ОСВІТІ: STREAM, STEAM, STEM –  НАВЧАННЯ

ОСІННІЙ (2022) STREAM, STEAM, STEM - ТИЖДЕНЬ 

Об'єкт дослідження: ЯБЛУКО

 Навчальна розробка

 ВЕСНЯНИЙ (2023) STREAM, STEAM, STEM - ТИЖДЕНЬ

Об'єкт дослідження: КЛІТИНА

Середня школа

6 клас

Урок – узагальнення. Повторення та узагальнення матеріалу з теми Царство Рослин.

Етап уроку: повторення матеріалу (15 хв).

Тема практичного завдання. Створення макету рослинної клітини.

Мета практичного завдання: повторити будову рослинної клітини; створити модель рослинної клітини, використовуючи предмети довкілля.  

Міжпредметні зв'язки: біологія, мистецтво, екологія.

Обладнання та матеріали: відео; мікроскоп, мікропрепарати постійні і тимчасові рослинних клітин, картон, пластилін, кольорові олівці, кольоровий папір, ножиці, макаронні вироби різної форми, зернівки злакових, ґудзики.

Об’єкт дослідження: клітина.

Предмет досліджень: органели рослинної клітини.
Завдання: повторити будову рослинної клітини, зробивши акцент на органели клітини, їх будову та функції; включаючи фантазію і креатив створити моделі рослинної клітини.

Хід роботи.

І. Організація роботи.
ІІ. Переглянути відео. 
Повторити і обговорити будову рослинної клітини.
ІІІ. Створення моделі рослинної клітини.

ІV. Підсумок роботи. Захист проектів.


               
   
                          
         

8 клас

Урок – вивчення нового матеріалу. Статеві клітини людини.
Етап уроку: рефлексія. Прийом  побудова діаграми ВЕННА (20 хв).
Тема завдання. Порівняння будови гамет людини.
Мета завдання: порівняти будову яйцеклітини і сперматозоїда.
Міжпредметні зв'язки: біологія, інформатика.
Обладнання та матеріали: мікроскоп, мікропрепарати гамет хордових тварин; комп’ютер (додаток Canva для Windows) .
Об’єкт дослідження: статеві клітини.
Предмет досліджень: органели гамет.
Завдання: розглянути будову гамет людини; проаналізувати особливості органел гамет; порівняти гамети за ознаками, використовуючи інструмент для розробки дизайну додаток Canva для Windows.
Хід роботи.
І. Організація роботи.
ІІ. Самостійна робота з додаток Canva для Windows, використовуючи прийом діаграми ВЕННА https://www.canva.com/

ІІІ. Підсумок роботи. Захист проектів.

                              


Урок – вивчення нового матеріалу. Статеве дозрівання людини.
Етап уроку: повторення попереднього матеріалу.
Тема завдання. Різноманітність клітин людського організму.
Мета завдання: повторити особливості будови клітин людського організму. Міжпредметні зв'язки: біологія, основи здоров'я, мистецтво.
Обладнання та матеріали: пластилін.
Об’єкт дослідження: клітини людського організму.
Предмет досліджень: особливості зовнішньої будови клітин
Завдання: повторити особливості будови клітин людського організму; проаналізувати взаємозв'язок будови і функцій клітин; створити моделі клітин.
Хід роботи.
І. Організація роботи.
ІІ. Самостійна робота.
ІІІ. Підсумок роботи. Захист проектів.


9 клас
Урок – вивчення нового матеріалу. Еукаріоти
Етап уроку: рефлексія. Дослід. (20 хв).
Тема завдання. Виділення ДНК з клітин яблука.
Мета завдання: виділити ДНК з клітин яблука.
Міжпредметні зв'язки: біологія, хімія, медицина
Обладнання та матеріали: колби, вода, спирт, миючий засіб, сіль, яблуко, фільтрувальний, мірний циліндр, тертка.
Об’єкт дослідження: клітини.
Предмет досліджень: ДНК клітин.
Завдання: побачити ДНК неозброєним оком.
Хід роботи.
І. Організація роботи.
ІІ. Переглянути відео. Виконання практичної частини.
ІІІ. Підсумок роботи. Захист проектів.
               
                    
Трохи терпіння – і Ви побачите, як виглядає Ваша ДНК!
Спершу треба наповнити стопку власною слиною на чверть. Комусь це завдання може
здатися легким, але вже після кількох плювків більшість людей відчуває, що в роті
пересохло. Автор експерименту рекомендує уявляти лимон або лимонні цукерки, щоб слина
вироблялася активніше. У складі слини містяться відшаровані клітини порожнини рота, в
яких присутня ДНК людини. Додайте в стопку зі слиною кілька крапель засобу для миття
посуду. Він зруйнує і відкриє клітини – цей процес називається лізис.
Потім долийте трохи ананасового соку, який відокремить від клітин протеїни. Киньте в
стопку невеликий дрібок солі – вона змусить ДНК зібратися в купку. Злегка пообертайте
стопку, щоб компоненти перемішалися. Тепер треба акуратно додати сюди алкоголь, але так,
щоб він утворив тонкий шар на поверхні, не змішавшись з іншими компонентами.
Найпростіше зробити це за допомогою трубочки для пиття. Налийте спиртний напій в
окрему ємність, опустіть коктейльну соломинку туди, закрийте верхній отвір пальцем, потім
виймайте трубочку, підносьте її до стопки зі слиною і відкривайте отвір, щоб вміст витік.
Після цього Ви побачите, що в стопці утворилася тягуча, слизька, прозора субстанція, схожа
на соплю. Підчепіть її зубочисткою і витягніть. От Ви і отримали в домашніх умовах власну
ДНК!
10 клас
Урок – вивчення нового матеріалу. Особливості регенерації організму людини.
Етап уроку: рефлексія. Самостійна робота з додатковою інформацією (20 хв).
Тема завдання. Міні – проекти «Особливості регенерації організму людини».
Теми доповідей для міні – проєктів:
1. Чому тату нанести легко, а видалити важко? 2. Клітинні технології в кардіології. 3. Роль стовбурових клітин в регенеративній медицині. 4. Як відбувається зрощення кісток після перелому?
Мета завдання: провести аналіз інформації з теми «Особливості регенерації організму людини».
Міжпредметні зв'язки: біологія, медицина, інформатика.
Обладнання та матеріали: комп’ютер (інтерактивна дошка Padlet) .
Об’єкт дослідження: клітини.
Предмет досліджень: регенерація клітин людини.
Завдання: проаналізувати та систематизувати додаткову інформацію  з теми «Особливості регенерації організму людини»; розмістити змістовну,   проаналізовану інформацію на інтерактивній дошці у вигляді міні – проєктів.
Хід роботи.
І. Організація роботи.
ІІ. Виконання практичної частини.
ІІІ. Підсумок роботи. Захист проектів:


Профорієнтаційний захід "Ландшафтний дизайнер"
Дизайн клумби














  


                                                                              








    
      

         

 

 

 

 

 

     



 

 

 





 

Немає коментарів:

Дописати коментар